Voel jezelf beter
Individueel coachingstraject

Individueel coachingstraject

“Hoe vaker we in de natuur zijn hoe minder stress we in ons leven hebben…Tijdens en vlak na een flinke wandeling door de natuur is in je hersenen het piekercentrum (de subgenuale prefrontale cortex) minder actief. We gaan dus anders met onze problemen om. Een even lange wandeling, maar dan door de stad, heeft dat effect niet”, schrijft wetenschapsjournalist gespecialiseerd in hersenontwikkeling Mark Mieras in het rapport voor IVM Natuureducatie.

Bewegen is gezond, dat is inmiddels wel bekend en wetenschappelijk onderbouwd. In de laatste jaren is ook steeds beter onderzocht welk effect natuur op onze hersenen heeft. En dat effect is groot en ontzettend positief. Zo zijn de volgende twee alinea’s ook citaten van Mark Mieras:

Hoofd ordenen in de natuur
“Piekeren – het oeverloos herkauwen van negatieve gedachten – levert stress en verhoogt de kans op depressie, zet aan tot alcoholgebruik en leidt tot slapeloosheid. Piekeren blokkeert eveneens de verwerking van herinneringen en ervaringen. Mensen zeggen vaak dat ze in de natuur beter hun hoofd kunnen ordenen.”

Natuur maakt ons een gezonder mens
“Natuur zet lichaam en geest in een andere stand, waarschijnlijk simpelweg doordat we in de natuur zijn geëvolueerd. Onze hersencellen maar ook ons autonoom zenuwstelsel en bijvoorbeeld onze darmen zijn afgestemd op natuurlijke signalen en natuurlijke omstandigheden. Daardoor maakt natuur ons tot een gezonder mens en ook tot een prettiger mens, voor onszelf én voor anderen.”

Voeg aan al deze voordelen de voordelen van coaching toe en dan snap je dat wandelcoaching misschien wel de beste coachingsvorm is om jezelf beter te voelen.

Start vandaag nog
Neem contact met me op en we maken een afspraak voor een intakegesprek. Daar bespreken we waar je staat, wat jij wil bereiken en hoe we daarnaartoe gaan werken. Het is jouw proces en ik ben er om jou te begeleiden.

Wandelcoaching
De sessies die volgen na het intakegesprek zullen voornamelijk wandelend plaatsvinden, omdat dat de meest effectieve coachingsvorm is. De natuur en het wandelen geven bij voorbaat al rust, verlaagt stress en brengt je letterlijk en figuurlijk in beweging. Dat heb je nodig voor de verandering die je voor ogen hebt om jezelf beter te voelen.

Beproefde coachingsmethodieken
Tijdens de wandelingen gebruik ik verschillende beproefde methodieken om tot je doel te komen. Voorbeelden van coachingsmethodieken die ik inzet zijn; oplossingsgerichte coaching, rationele effectiviteit training of mindfulness. Of we gebruiken de creatiespiraal, de interventiekaart of de kracht van ervaringsgerichte wandelcoaching. Ik zet de methodiek in die op dat moment het best bij jou past.

Effectief naar je doel
Na de wandelsessie geef ik je tools en opdrachten mee die je direct kunt inzetten in je dagelijkse leven. Zo werk je effectief om eventueel nieuw gedrag of aangepaste gedachtes te verweven in je leven.

Door de Veluwse bossen en over de hei
We wandelen door de Veluwse bossen en over de hei. Mooie bijkomstigheid is dat ik de rustige plekken ken zodat de coachingsgesprekken niet worden verstoord. We starten vanaf Staverden, daar zit mijn coachingspraktijk zoals je kunt lezen bij het kopje ‘contact’.

Gun jezelf een coachingstraject en ervaar je eigen natuur in de natuur. Investeer in jezelf.

“Je zet ook je schors aan bij het wandelen. Die delen van de hersenen werken remmend op je negatieve emoties. En je redenerend vermogen, bijvoorbeeld zelfreflectie krijgen ook meer kans. Je tobben wordt wat minder. En dan komt het default-netwerk ook op gang. En dat is het netwerk voor creativiteit. Daarom kom je tijdens het wandelen dus op ideeën,” volgens Prof. dr. Erik Scherder.